Apteczka pierwszej pomocy – obowiązkowa zawartość
Istnieje wiele rodzajów apteczek pierwszej pomocy. Poczynając od małych domowych i turystycznych, przez większe apteczki samochodowe, zakładowe, a kończąc na profesjonalnych medycznych. Ich zastosowanie w niektórych wypadkach jest obowiązkowe, a w innych jedynie zalecane. Warto jednak posiadać taką apteczkę, gdyż może ona pomóc w udzieleniu pierwszej pomocy, a nawet uratować komuś życie. Czy apteczka jest obowiązkowa oraz co powinna zawierać apteczka w zakładzie pracy? Tego dowiesz się z naszego artykułu.
Czy apteczka jest obowiązkowa?
Obowiązek posiadania apteczki pierwszej pomocy tyczy się głównie pracodawców, ale również niektórych kierowców. Pierwszy przypadek reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U.2003.169.1650), a drugi rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 858).
Obowiązek posiadania apteczki pierwszej pomocy w aucie nie dotyczy jednak kierowców zwykłych samochodów osobowych. Przepisów tych muszą przestrzegać poszczególne pojazdy:
- autobusy,
- taksówki,
- samochody ciężarowe przewożące osoby,
- pojazdy silnikowe przeznaczone do nauki jazdy i egzaminowania.
Odpowiadając na pytanie, czy apteczka jest obowiązkowa, należy wskazać, że obowiązek ten dotyczy jedynie części osób, jednak apteczka to wyposażenie, które warto mieć zarówno w domu, jak i w aucie czy miejscu pracy.
Co powinna zawierać apteczka w zakładzie pracy?
Apteczka pierwszej pomocy to obowiązkowe wyposażenie zakładów pracy. Szczególnie pomieszczenia do składowania lub stosowania materiałów niebezpiecznych. Pracodawca musi zadbać o to, by zapewnić pracownikom sprawny system i wszelkie środki potrzebne do udzielenia pierwszej pomocy tj.:
- punkty pierwszej pomocy w działach o zwiększonym ryzyku wypadku lub wydzielania się par, gazów, pyłów, substancji niebezpiecznych i toksycznych,
- apteczkę pierwszej pomocy.
Przepisy nie określają dokładnej ilości oraz miejsc rozmieszczenia apteczek. W celu ich prawidłowego usytuowania firma powinna skonsultować się z lekarzem, sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami miejsca pracy. Przy wspomnianych punktach i apteczkach powinny znajdować się instrukcje udzielania pierwszej pomocy. Ponadto taka apteczka powinna być oznakowana zgodnie z Polską Normą i być łatwo dostępna.
Wyposażenie apteczki w pracy – jakie powinno być?
Wyposażenie apteczki w pracy i wszystkich innych apteczek pierwszej pomocy budzi pewne wątpliwości. To dlatego, że są pewne środki, które nie powinny się w niej znajdować. Jednak zanim o nich mowa, warto poznać wyposażenie apteczki, które sugeruje europejska norma DIN 13157:
- plastry,
- sterylne opatrunki indywidualne,
- chusty trójkątne,
- chusty fizeliny,
- koce ratunkowe,
- opaski elastyczne,
- kompresy,
- bandaże,
- rękawiczki ochronne lateksowe,
- ustnik do sztucznego oddychania,
- nożyczki z tępymi końcówkami.
Dodatkowo warto zadbać o zaopatrzenie miejsca pracy w worki na odpady medyczne, gdyż źle składowane zakrwawione opatrunki mogą przenosić zarazki. Warto wiedzieć, że w zależności od charakteru działalności, jaką prowadzi zakład pracy oraz zagrożeń, które mogą występować w miejscu wykonywania pracy, zaleca się, aby na wyposażeniu apteczki w pracy były opatrunki hydrożelowe, sól fizjologiczna, płyn do przemywania oczu. Wyposażenie powinno być bogate, jednak warto skonsultować je z lekarzem medycyny pracy, który jest odpowiedzialny za dane przedsiębiorstwo, określając przy tym zagrożenia, jakie występują. Warto również wiedzieć, że z racji właściwości alergicznych niektórych środków w apteczne nie powinny znajdować się takie leki jak:
- krople żołądkowe,
- tabletki przeciwbólowe,
- płyny dezynfekujące.
Ile apteczek w zakładzie pracy?
Przepisy nie określają jasno, ile apteczek powinno znaleźć się w zakładzie pracy oraz gdzie powinny być umieszczone. Decyzja o ich umieszczeniu w konkretnym miejscu i ich liczbie powinna być podjęta wspólnie z lekarzem medycyny pracy. Warto tu wziąć pod uwagę rodzaj i częstotliwość zagrożeń. Dobrze jest, aby apteczki znajdowały się w zasięgu wszystkich pracowników, aby nie było konieczności pokonywania zbyt dużej odległości w celu uzyskania pomocy. Warto wiedzieć, że obsługą apteczki pierwszej pomocy powinien zająć się pracownik – wyznaczony i wyszkolony w udzielaniu pierwszej pomocy. Taka osoba ma obowiązek zadbać o wyposażenie, oznakowanie i czystość w miejscu przechowywania apteczki pierwszej pomocy.